Η Ιστορία του Ναού

ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΝΑΟΥ ΤΗΣ ΥΠΑΠΑΝΤΗΣ ΠΑΤΡΙΔΟΣ ΗΜΑΘΙΑΣ

Ένα όνειρο πολλών ετών έγινε επιτέλους πραγματικότητα για το προσφυγικό και μαρτυρικό χωριό της Πατρίδας!

Από το χωριό Ταχτά-γραν της περιοχής Κάρς στο δρόμο της προσφυγιάς και στην καινούργια τους Πατρίδα οι παππούδες μας μετέφεραν μαζί με τα όνειρά τους τα ιερά της παλιάς Εκκλησίας της Υπαπαντής και την μεγάλη καμπάνα. Τώρα πλέον στην καινούργια Πατρίδα δίνουν όρκο πια να κτίσουν έναν καινούργιο ναό της Υπαπαντής του Χριστού στο χωριό Πατρίδα. Έπειτα από αρκετά χρόνια η Υπαπαντή στόλισε τον ευλογημένο λόφο της Πατρίδας.

Στις 30 Οκτωβρίου 2005 ο Σεβασμιότατος Μητροπολίτης Βεροίας Ναούσης και Καμπανίας κ.κ. Παντελεήμων τέλεσε τα εγκαίνια του πολυπόθητου Ι .Ν. Υπαπαντής του Χριστού στην Πατρίδα.

Οι ακολουθίες των εγκαινίων έλαβαν χώρα από το   Σάββατο 29-10-2005 το απόγευμα με την υποδοχή των ιερών λειψάνων από τον Μητροπολίτη μας κ. Παντελεήμονα. Τα λείψανα θα τοποθετηθούν στο κέντρο της Αγίας τραπέζης όπου θα σφραγιστούν με καθαρό κερί .Η τελετή των εγκαινίων αρχίζει μετά από τον όρθρο. Αμέσως μετά τον όρθρο όλο το Εκκλησίασμα βγαίνει έξω από το ναό και ακολουθεί ο κλήρος με τον Αρχιερέα κρατώντας τα ιερά λείψανα .Γίνεται λιτανεία πέριξ του ναού τρεις φορές και σε κάθε φορά στην κεντρική πόρτα του ναού σύμφωνα με την τάξη των εγκαινίων ψάλλονται τροπάρια και Ευαγγέλια από τον Μητροπολίτη. Στα σημερινά εγκαίνια στην Πατρίδα εκτός από τον οικείο Μητροπολίτη μας κ. Παντελεήμονα έλαβαν μέρος και άλλοι δύο Αρχιερείς ο Θερμών Δημήτριος και ο Σταυροπηγίου Αλέξανδρος. Στον τρίτο γύρο του ναού και μπροστά στην κεντρική πόρτα ο  αρχιερέας  φωνάζει δυνατά το (Άρατε πύλας )τρεις φορές ανταπαντώντας από μέσα κάποιος ιερωμένος. Ύστερα ο Αρχιερέας ανοίγει την πόρτα και εισέρχονται άπαντες κλήρος και λαός στον ναό .Συνεχίζεται η τελετή των  εγκαινίων μέσα πλέον στο ιερό βήμα όπου αφού  τοποθετηθούν τα ονόματα των συνδρομητών στην Αγία Τράπεζα στην ειδική κρύπτη στο κέντρο αυτής από πάνω τοποθετούνται τα λείψανα των μαρτύρων πού ο Μητροπολίτης μας μετέφερε για τα εγκαίνια. Τα λείψανα των σημερινών εγκαινίων ανήκουν στον Πρωτομάρτυρα Στέφανο στο Άγιο Δημήτριο στους εν Σινά Αναιρεθέντες πατέρες και στους Παντοκρατορινούς αναιρεθέντες πατέρες.

Αφού τοποθετηθούν και τα ιερά λείψανα σφραγίζεται η κρύπτη της Αγίας Τραπέζης με αγνό κερί λιωμένο. Έπειτα πλένεται όλη η Αγία Τράπεζα και καθαρίζεται και αμέσως ντύνεται με το ειδικό κάλλυμα που ονομάζεται κατασάρκιον.

Ο Αρχιερεύς στην διαδικασία αυτή φορά πάνω από τα άμφιά του έναν χιτώνα άσπρο τον οποίο οι ιερείς στο τέλος σκίζουν και τον κρατούν για ευλογία.

Πριν φορεθεί το κατασάρκιο εγκαινιάζονται πάνω στην επιφάνεια της Τραπέζης τα καινούργια αντιμήνσια με Άγιο μύρο. Το αντιμήνσιο είναι απαραίτητο για να τελεσθεί η θεία Λειτουργία .Είναι λατινική λέξη και παράγεται από τη Μένσα  πού σημαίνει τράπεζα. Αν δεν εγκαινιασθούν λοιπόν τα αντιμήνσια δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν στην θεία Λειτουργία.

Μετά και από αυτές τις διαδικασίες εισερχόμαστε πλέον στην ιερά Θεία Λειτουργία με την εγκαινιασμένη πλέον Αγία Τράπεζα και μετά το τέλος αυτής τελειώνει και η τελετή των εγκαινίων.

Ο Ιερός Ναός της Υπαπαντής του Χριστού θεμελιώθηκε το έτος 1991 από τον ακούραστο εργάτη του Ευαγγελίου π. Νικόλαο Δάμτση τον εκ Δασκίου Ημαθίας καταγόμενο και πολύτεκνο πατέρα 6 παιδιών.
Το έτος 2002 κοιμήθηκε ο π. Νικόλαος και  την έλαβε ο π. Διονύσιος Συρόπουλος καταγόμενος και αυτός από τα Πιέρια και το χωριό των Ριζωμάτων. Συνεχίστηκαν οι εργασίες και σε τρία χρόνια ο Ναός ήταν πλέον λειτουργικός.

Μέχρι σήμερα καταβάλλονται προσπάθειες ώστε να επισκευασθεί ένα μέρος της σκεπής που έχει πρόβλημα, καθώς και να εξασφαλισθούν οι απαραίτητοι πόροι να ανεγερθεί και η αίθουσα για να καλυφθούν οι ανάγκες της Ενορίας, μνημόσυνα, εκδηλώσεις, κατηχητικά κ.λ.π.

Ο Ναός έχει κτισθεί σε ρυθμό τρίκλιτης Βασιλικής με τρούλο. Το ιερό Τέμπλο είναι από ξύλο Δρυός σκαλιστό στο χέρι από παραδοσιακούς τεχνίτες. Η Αγία τράπεζα είναι κτισμένη από ολόλευκο μάρμαρο Πεντέλης καθώς και από κόκκινο γρανίτη. Στις πλαϊνές όψεις κατασκευάστηκε μαρμαροκεντημένη κουρτίνα. Τα στασίδια και οι πολυθρόνες είναι και αυτά κατασκευασμένα από ξύλο δρυός ίδιας τεχνοτροροπία με το τέμπλο. Οι πολυέλεοι αξίζουν ιδιαίτερη προσοχή διότι είναι κατασκευασμένοι από σκαλιστό μπρούντζο. Ο χορός είναι αρκετά επιβλητικός Αγιορείτικος και γενικά προσδίδει στον Ναό ιδιαίτερη χάρη και ομορφιά. αξίζει επίσης να αναφερθεί και ο μοναδικός τρόπος ιστόρησης των εικόνων του τέμπλου. Αγιογραφήθηκαν στην ίδια τεχνοτροπία που είχαν και οι παλιές εικόνες από την Πατρίδα. Ένα αριστούργημα από τον αγιογράφο Νικόλαο Παπαδόπουλο από την Αλεξάνδρεια Ημαθίας. Τα δύο επιβλητικά καμπαναριά είναι φορτωμένα με πέντε τεράστιες καμπάνες που όταν χτυπούν ακούγονται σ’ όλη την περιοχή αρκετά μακριά. Τα δάπεδα του Ναού είναι από μάρμαρο Σερβίων με πολύχρωμα βυζαντινά σχέδια και υποδαπέδια θέρμανση ώστε να εξασφαλίζεται η απαραίτητη ζέστη στο Ναό. Όταν ολοκληρωθούν οι εργασίες στην σκεπή τότε θα προχωρήσει και η Αγιογράφηση του Ναού, για να ολοκληρωθεί τότε το έργο μέσα στον Ναό. Έξω από τον Ναό έχει σχεδιασθεί από αρχιτέκτονα ο αύλειος χώρος με πεζούλια, παρεκκλήσια, βρύσες αμφιθέατρο για τα κατηχητικά κ.λ.π.

Πάρα πολλά μυστήρια τελούνται στον Ναό της Υπαπαντής καθώς και όλες οι ακολουθίες.

Απάντηση